Най–често задавани въпроси
1. Кога трябва да пътувам със самолет?
Когато трябва да стигнете бързо. Няма по-бърз начин за изминаване на дълги разстояния. Шофирането от страна до страна понякога отнема дни, но при полет със самолет можете да прелетите разстоянието за примерно 2 часа, често за по-малко от цената на бензина. Ако въздушните пътувания са нараснали в САЩ, те са нараснали още по-бързо по целия свят. Има повече възможности за избор на международни авиокомпании от всякога, независимо дали летите през Тихия океан, през Атлантическия океан или до Латинска Америка. По-новите трансполярни маршрути направиха пътуването много по-бързо между градове като Чикаго и Ню Йорк до Пекин, Шанхай и Хонконг. Много от тези международни превозвачи предоставят отлично обслужване и си струва да бъдат проучени. Пътуването със самолет може да бъде вълнуващо. Ако получавате малко адреналин по време на излитане и кацане и харесвате гледката от високо, тогава летенето определено е за вас.
2. Кога трябва да избягвам летене?
Ако страдате от аерофобия. Страхът от летене е може би най-добрата причина да останете на земята, особено ако можете да шофирате или да вземете влак например. Между другото, можете да вземете уроци, за да преодолеете този страх, ако искате. Някои училища за летателно обучение също предлагат полети „дискавъри“, за да запознаят хората с летенето и много хора посещават тези курсове, за да преодолеят страховете си.
3. Как да резервирам билета си?
Използвайте туристически агент. Сложни полети с няколко прекачвания, полети с няколко авиокомпании или околосветско пътешествие е най-добре да оставите на професионалист. Агентите също имат достъп до тарифи, които може да не намерите онлайн, но имайте предвид. Онлайн агенциите показват най-достъпните самолетни билети, което ви позволява бързо да сравните най-удобния маршрут и да намерите най-достъпната цена на билета. Нещо повече, ако нещо се обърка, можете да се обадите на онлайн агенцията за помощ за всичко - от повторно резервиране на полет до възстановяване на сумата. Онлайн агенциите са отлични инструменти за проучване, които ви позволяват да търсите най-ниската налична цена и след това да резервирате, където пожелаете.
Резервирайте директно. Авиокомпаниите с радост ще ви продадат билет чрез своите уебсайтове или по телефона. Ако избере този вариант, ще загубите възможността да провеждате паралелно сравнение на цените. Авиокомпания може също да наложи такса за закупуване на билет по телефона и може да ви предложи по-висока тарифа от тази, която бихте намерили онлайн. Ще получите обаче и някои предимства, като например възможността да персонализирате тарифата си с незадължителни елементи като възможността да регистрирате багаж, да получите потвърдена резервация за място или предварително закупуване на Wi-Fi пакети.
4. Как да разбера дали наистина имам билет?
Повечето самолетни билети са известни като електронни билети или документи за пътуване, които се съхраняват в базата данни, която може да бъде извлечена, когато е необходимо. Така че, ако не получите лист хартия, как да разберете дали имате билет? Веднага след като вашият туристически агент ви изпрати вашето потвърждение, отидете на сайта на авиокомпанията и проверете резултатите на вашия електронен билет. Валиден електронен билет ще се покаже като „издаден“ и отворен за използване.
5. Мога ли да намеря най-ниската тарифа на сайта на авиокомпанията?
Авиокомпаниите използват сложни алгоритми, за да изчислят търсенето на своите места. Тези така наречени системи за управление на доходността означават, че цената, която се предлага за полет, може да не е най-ниската. Базира се на търсенето за този полет въз основа на средни стойности. Нещо повече, ако не натиснете бутона „купи“ сега, цената на билета може да изчезне след няколко минути. Най-ниската рекламирана тарифа или тарифа със специална разпродажба също може да не е налична в деня на пътуването ви, особено ако е петък или денят преди голям празник.
6. Колко важно е презимето на самолетния билет?
По принцип авиокомпаниите изискват името, използвано за резервация на вашия полет, да съвпада с официалния документ за самоличност, който носите със себе си на летището. Тъй като много издадени от правителството документи за самоличност съдържат фамилията на пътника, трябва да използвате нея, когато резервирате полет. Но ако представите само име и фамилия, може ли това да създаде проблеми на гишето на летището? Дори ако забравите да включите презимето си, когато резервирате полет, вероятно няма да имате проблеми, когато преминавате през процеса на проверка. Въпреки това, за да избегнете проблеми, когато резервирате самолетен билет, не забравяйте да добавите второто си име към резервацията. Ако забравите да го направите, можете да получите достъп до вашата резервация на уебсайта на авиокомпанията и да актуализирате информацията за пътника за този билет.
7. Различен ли е самолетният билет от визата?
Самолетният билет е документ, който ви позволява да се качите на борда на самолет. Билетът съдържа информация за вас, вашия полет и вашата авиокомпания.
Визата е документ, който дава разрешение за влизане в дадена страна. Визата се използва като документ за влизане от чужди граждани, които посещават или отиват да живеят в друга държава. Визите могат да се издават за различни цели. Туристически визи, студентски визи и работни визи са едни от най-често срещаните видове визи.
Основната разлика между виза и самолетен билет се намира в техните цели: самолетният билет е за транспорт, докато визата е за влизане, напускане или транзитно преминаване през дадена страна. Визата позволява на нейния притежател да влиза и напуска държава, докато самолетният билет е просто нещото, което ви качва на самолета.
8. Изтичат ли самолетните билети?
Срокът на валидност на самолетен билет е една година от деня на издаването му. Понякога авиокомпаниите издават билет с конкретна дата и час на пътуване, което означава, че билетът трябва да се използва за този полет или ще се счита за изтекъл.
9. Мога ли да анулирам своя самолетен билет?
Можете да анулирате самолетния си билет. Въпреки това, само ако вашият билет отговаря на изискванията, можете да получите възстановяване на средствата. Повечето билети не подлежат на възстановяване. Ако сте закупили билет без възможност за възстановяване, анулирането на билета ви означава, че губите всичките си пари, платени за билета. По правило можете да закупите билети без възможност за връщане по-евтино от тези с възможност за връщане. Въпреки това, ако е вероятно да се наложи да анулирате самолетните си билети, струва си да закупите по-скъпи билети, но с възможност за възстановяване.
10. Каква е максималната възраст за деца, за да получат безплатен самолетен билет?
Деца на възраст под 2 години се считат за кърмачета. Бебета летят безплатно или плащат приблизително 10% от тарифата за възрастен. Някои авиокомпании разполагат с детски креватчета/кошари, налични при поискване на техните самолети (обикновено при полети на дълги разстояния).
Ако вашето бебе е на 1 година по време на пътуването на отиване, но навършва 2 години по време на пътуването на връщане, ще трябва да резервирате места за дете, а не за бебе.
11. Какви течности, аерозоли и гелове имам право да нося на борда?
Все повече правителства приемат насоките от Международната организация за гражданска авиация, органът на ООН за стандартизиране на авиацията.
Настоящите ограничения за течности, аерозоли и гелове са, че те трябва да бъдат в контейнери от 100 ml или еквивалентни, поставени в прозрачна пластмасова торбичка с възможност за повторно затваряне с максимален капацитет от 1 литър. По принцип ограниченията не важат за лекарства, бебешки храни, специални диетични изисквания, но се консултирайте с местното летище, за да сте сигурни.
12. Какво да правя, ако багажът ми изчезне?
Първо, докладвате го на отдела за вземане на багаж при пристигането на крайната ви дестинация. Там ще предоставите информация на авиокомпанията, за да им помогнете да проследят багажа ви. Повечето авиокомпании използват една от основните глобални системи за проследяване на багаж. Цялата липсваща информация за багаж се регистрира в тази система и се съпоставя с багажите, записани на летища по света. След като бъде намерено съвпадение, багажът се връща на собственика. По-голямата част от неправилно обработения багаж се връща на пътника в рамките на 48 часа.
13. Къде да сложа моя лаптоп, таблет и мобилен телефон?
Препоръчваме ви да държите всичките си преносими електронни устройства като лаптопи, таблети и мобилни телефони със себе си в ръчния си багаж. Ако пътувате с резервни батерии, електронни цигари/изпарители или резервно захранване (пауър банки), те винаги трябва да се носят в ръчния багаж, а не в регистрирания багаж. Всички резервни батерии трябва да бъдат индивидуално опаковани, за да се предотврати късо съединение.
14. Мога ли да получа обезщетение, ако чантата ми бъде изгубена, закъсняла или повредена?
За да поискате обезщетение, трябва да съобщите за своя изгубен, забавен или повреден багаж незабавно при пристигането си в отдела за вземане на багаж и да пишете на авиокомпанията в рамките на седем дни след вашата декларация.
15. Как да се уверя, че багажът ми е опакована правилно?
Правилата за тегло и размер на багажа могат да варират в зависимост от авиокомпанията, класа на кабината и дори размера на самолета. Консултирайте с вашата авиокомпания за конкретни инструкции относно ръчния или чекиран багаж.
16. Какво трябва да направя, ако възникне извънредна ситуация?
Следвайте инструкциите на екипажа, който е обучен да овладява ситуацията и да евакуира пътниците в рамките на 90 секунди. Ако ви кажат да се евакуирате, изключително важно е да оставите целия си ръчен багаж.
17. Защо все още има демонстрации за безопасност на всеки полет?
Международната организация за гражданска авиация изисква всеки пътник да бъде инструктиран за безопасност преди заминаване. Дори ако сте редовен пътник и сте виждали тази демонстрация много пъти преди, има някои разлики между авиокомпаниите, държавите и самолетите. Основните разлики включват:
• Работа с предпазните колани – има няколко различни типа, които се използват по света и понякога те се различават между кабините на един и същи самолет.
• Действие на спешни кислородни маски – въпреки че те винаги трябва да се поставят върху носа и устата възможно най-бързо, има някои разлики в начина, по който се активират.
• Работа със спасителни жилетки – има няколко различни вида.
18. Има ли специални места за деца?
Бебета: При по-дълги полети някои авиокомпании предоставят кош за много малки деца. Възможно е да има ограничение за възрастта, теглото и/или размера на използването им, така че се консултирайте с вашата авиокомпания, ако искате такова.
Деца над 1 година: Най-безопасният начин за пътуване с малко дете е закупуването на одобрено столче за кола. В световен мащаб има различни стандарти за безопасност за столчетата за кола и не всички се приемат от авиокомпаниите. Моля, консултирайте се с вашата авиокомпания. Уверете се, че не възпрепятствате достъпа на други пътници до пътеката.
19. Има ли някакви ограничения, свързани с комфортните устройства?
Някои устройства за комфорт не се приемат от авиокомпаниите, тъй като могат да създадат проблем за безопасността на борда. Ако се надявате да използвате поставка за крака, поставка за крака, надуваема подова възглавница или нещо, което се прикрепя към седалките на самолета или елементите в кабината, моля, консултирайте се с вашата авиокомпания, преди да пътувате.
20. Мога ли да пътувам с електроника на борда?
Препоръчваме ви да държите всичките си преносими електронни устройства (PED) като лаптопи, видеокамери, iPod, игрови конзоли и електронни четци със себе си в ръчния багаж. Те ще трябва да се представят отделно на контролно-пропускателните пунктове за допълнителна проверка.
21. Мога ли да нося пинсети, бръсначи или ножици на борда на самолета?
Разрешени са пинсети, самобръсначки за еднократна употреба. Самобръсначки са разрешени само в регистрирания багаж. Ножиците са разрешени, стига остриетата да не надвишават четири инча.
22. Защо все още трябва да носим маски на борда, когато те вече не са необходими в ежедневието?
Докато задължителното носене на маски изчезва в много страни, все още има много части на света, където мандатите за маски остават в сила. Поради това много авиокомпании ще продължат да спазват местните правила и разпоредби и ще изискват носенето на маска на борда. Молим всички пътници да спазват правилата и да се съобразяват с изискванията на кабинния екипаж.
23. Аз съм в уязвима здравословна категория. Имам ли право да настоявам хората около мен да носят маски?
Ако дадена авиокомпания е решила да не задължава повече носенето на маска, тогава не можете да настоявате хората близо до вас да носят маска, ако те не искат. Ако видите други хора на друг ред да носят маски, може да е възможно да поискате да си разменят местата, така че да седите по-близо до други хора, които носят маски, но това, разбира се, ще бъде само със съгласието на човека, с когото искате да се размените и одобрението на кабинния екипаж. Когато носенето на маски е доброволно, някои пътници и екипаж ще продължат да носят маски по личен избор. Всички пътници трябва да уважават предпочитанията на своите спътници и екипажа.
24. Моят домашен любимец достатъчно възрастен ли е, за да пътува?
Животните трябва да са на възраст поне осем седмици и напълно отбити, преди да пътуват със самолет. Много авиокомпании изискват вашият домашен любимец да е по-възрастен, преди да пътува в чужбина. Важно е да се свържете с авиокомпанията, с която планирате да летите, за повече информация.
25. Какъв размер контейнер за пътуване ще се нуждае от моя домашен любимец?
Важно е да закупите правилния размер и съвместим контейнер за вашето животно. Има специфични размери контейнери, приложими за котки и кучета. Позволете на вашия домашен любимец да има достатъчно пространство, за да се обръща нормално, докато стои и седи напълно и да лежи в естествена позиция.
26. Безопасни ли са товарните помещения за домашни любимци?
Повечето хора биха предпочели да летят с домашния си любимец в кабината на самолета, но това не винаги е възможно, особено ако вашият домашен любимец е над определен размер или ако авиокомпанията не допуска домашни любимци в кабината. Единствената останала възможност е вашият домашен любимец да пътува в товарния отсек. Не се притеснявайте, котките и кучетата всъщност пътуват по-добре по този начин, защото е по-тихо и те ще почиват в затъмнена среда. Въпреки всички страхове относно товарните пътувания на авиокомпании с домашни любимци, милиони животни се транспортират безопасно всяка година.
27. Мога ли да успокоя домашния си любимец?
Ние не насърчаваме употребата на успокоителни и транквиланти при животни, които се транспортират в кабината или товарното помещение, поради възможността от нежелани ефекти по време на транспортиране. Това мнение се подкрепя от ветеринарни организации като Американската ветеринарномедицинска асоциация, която предоставя повече информация по тази тема.
28. Трябва ли да нахраня домашния си любимец преди пътуване?
Пълният стомах може да е неудобен за вашето куче по време на пътуване. Нахранете вашия домашен любимец с лека храна и малко питие приблизително два часа преди изпращането и тренирайте вашия домашен любимец непосредствено преди да влезе в контейнера си. Въпреки че е най-добре да се въздържате от хранене на кучето си точно преди полета, можете (и трябва) да продължите да му давате вода до момента на пътуването.
29. Има ли държавен орган, към който мога да се свържа за моята жалба от авиокомпания/летище?
Ако желаете да ескалирате проблем, свързан с който и да е аспект на въздушното пътуване, свържете се с органите на гражданската авиация на държавата, в която е регистрирана авиокомпанията.
30. Има ли правила за лица с намалена подвижност, които авиокомпаниите трябва да спазват?
За съжаление няма хармонизирани разпоредби. Моля, вижте какво предлагат различните авиокомпании.
31. Има ли потребителски организации, с които мога да се свържа?
Организациите, изброени по-долу, могат да предоставят съвети как да процедирате с оплаквания при пътуване, но може да има и други, специфични за вашия регион или държава. Вашият национален орган за гражданска авиация може да бъде полезен.
• ЕС: Правата на пътниците в ЕС и Европейската асоциация на потребителите
• Обединеното кралство: Сайт за пътници на Агенцията за гражданска авиация и Туристическа асоциация на Обединеното кралство
• САЩ: Агенция за защита на потребителите в авиацията
• Канада: Канадска транспортна агенция
32. Какви са правата ми по отношение на инцидент или произшествие, свързано с пътуване със самолет?
„Условията на договора и друга важна информация“ описват отговорността на авиокомпанията по отношение на смърт или телесна повреда на пътник, загуба или повреда на багаж и за закъснение. Той също така определя правата и задълженията на пътниците при отказан достъп на борда, времето за регистрация, багажа и превоза на опасни товари. Възможно е да има известна регионална адаптация на известието за билета.