Защо цените са толкова високи и ще продължват да се увеличават.
Авиокомпаниите излизат от един от най-трудните периоди в цялата им история, завършвайки 2022г на нетна загуба от 9.7млрд. и комбинирана загуба от близо 180млрд за периода 2020г-2021г. Някой авиокомпании успяха да завършат 2022г на печалба.
Инфлация – Докато авиокомпаниите се сблъскват с повишени разходи за всички суровини и материали, горивото е отговорно за 20-40% от разходите. Към Окт 2022, самолетното гориво е било $155.77 долара на барел или 64% по-скъпо за същия период на миналата година
Липса на персонал – Липсата на персонал от страна летища и авикомпании беше значителен фактор в намаления капацитет на авиокомпаниите. Тежкия процес по наемане, включващ секюрити клиарънс, и обучение са само част от причините защо капацитета не може да се върне толкова бързо колкото в другите индустрии. Американските авиокомпании имат нужда от допълнетелни 8000 пилота, като мярка част от тях стартираха собствени академии за обучение на пилоти. Доставката на нови самолети и резервни части е другия проблем с който авиокомпаниите се сблъскаха през 2022г.
Капацитет – Капацитета и броят на полети остава под нивата от 2019г. С увеличеното търсене на полети, авиокомпаниите са в много силна позиция да продължат да увеличават цените на полетите. Лимитирайки най-ниските резервационни класи авиокомпаните „принуждават“ пътниците да преминат към по-високи ценови категории в сравнение със 2019г. Очакванията са капацитета да е 93% от нивата през 2019г. В САЩ капацитета към момента е 107%, в Европа 95%, в Азия 91% от нивата през 2019г. Увеличението на цените е 11%-33% в зависимост от дестинацията.
Валутни курсове – Поскъпването и обезценяването на основни валути създава допълнителни разходи за пътуващите. Например американския долар е поскъпнал спрямо еврото с над 13% за 2022г, при превалутиране на тарифите на европейски авиокомпании тарифите в долари се покачват за да покрият разликата между долар и евро.
Горивна такса – Така наречената YQ/YR такса е източник на допълнителни увеличени разходи за крайния потребител. Между март 2022, горивната такса по някои маршрути беше увеличена от 400 до 950 долара. Тази такса заедно с увеличаващите се летищни и държавни такси и други допълнителни такси от авиокомпаниите е причината да виждате за някои маршрути увеличение между 50-70%.
УМЕРЕНО УВЕЛИЧЕНИЕ НА ЦЕНИТЕ ДО КРАЯ НА ГОДИНА – ПРОГНОЗИ
Покачването на цените през 2023 ще бъде умерено с увеличение на капацитета В САЩ, очакванията са :
– САЩ – вътрешни и регионални полети + 2.9%
– САЩ – Европа + 2.4%
– САЩ – Кариби + 5.8%
– САЩ – Южна Америка + 6.4%
– САЩ – Азия + 9.5%
Както отбелязахме горе, капацитети се увеличават бавно в допълнение към липсата на достатъчно пилоти ще доведе до тези нива на умерено покачване на цените на самолетни билети през 2023г.
Не толкова добре изглежда ситуацията в Европа. Високи цени на горивата, намаления капацитет и очакванията за нови стачки на Европейските Авиокомпании ще доведат до значително по-голямо увеличение на цените, Несигурността от валутните курсове ще бъде допълнителен фактор за увеличение на цените. Очакванията са следните:
– Европа – вътрешни полети + 5.5%
– Европа – Северна Америка + 5%
– Европа – Азия +9%
– Европа – Африка + 2.6%